Växla till Gullspångs kommunkarta Växla till Gullspångs kommunkarta

Naturreservatet Högsåsen     (Rev 2020-05-28)
Välkommen till fritidsparadiset Högsåsen i Tiveden. Kring naturreservatet Högsåsen finns ett stort antal vandringsleder av bra kvalitet. Vidare finns information om naturreservatet på Länsstyrelsens hemsida.

Vägbekrivning: På E20 mellan Finnerödja och Gullspång finns två avfarter mot Gårdsjö. I Gårdsjö åker du över järnvägen, följer skyltningen mot Högsåsen och når en stor stor parkering direkt efter husen vid Högsåsen. Se kartan ovan.

Alternativt åker du buss 512 (Mariestad-Hova-Gårdsjö), eller Kinnekulletåget (Örebro-Hallsberg-Gårdsjö-Mariestad-Lidköping). Båda stannar vid Gårdsjö järnvägsstation. Kollektivtrafik i området drivs av Västtrafik, www.vasttrafik.se, tel 0771-41 43 00. Från stationen följer du vägen söderut, viker av vid skylten mot Högsåsen och går över järnvägen. Här stöter du på led J som följer grusvägen till Högsåsen. Från stationen är det ca 3,2 km.

Lederna: I nuläget finns tolv rundslingor som utgår från naturreservatet Högsåsen. Slingorna är mellan 1,2 och 20,5 km långa, har en varierande svårighetsgrad och är skyltade med bokstäver i en viss riktning. Vissa av lederna följer enklare vägar medan andra består av en blandning av väg och naturstigar.

Några tips:

• Vid Högsåsen finns bl a bordsgrupper, grillplats och en bod med ledbeskrivningar. Vissa av lederna har utplacerade sittbänkar och någon bordsgrupp. Längs led L finns två vindskydd för övernattning, om man räknar med skyddet vid Trehörningen.
  • Du bör absolut gå upp på Högsåse berg (216 m) som är Gullspångs högsta punkt. Utsikten ligger ett stenkast väster om Högsåsen och kan nås via en avstickare från vägen. I klart väder kan du se Billingen till vänster och Kinnekulle till höger i horisontlinjen. Fortsätter du ett tiotal meter förbi utsikten finns en liten oval grop i berget som kallas "Trollungens fotspår". Känn efter med fingrarna så känner du konturen av tårna. Gropen är inte större än en barnfot och är lätt att missa.
  • Led H, J och L passerar en badplats vid Narven. Se kartan. Där finns sandstrand, brygga, TC och bordsgrupp mm. Här får du även tälta och ställa en husbil eller husvagn gratis.
  • För en längre vandring kan du från Högsåsen fortsätta på Constantialeden eller Älgaråsleden. Dessa bildar viktiga länkar i Unden Runt som i sin tur ansluter till andra ledsystem som Västra Vätterleden och Bergslagsleden osv.